تبلیغات
شناخت و معرفی اسلام - خطبه تاریخى‏ بانوى اسلام فاطمه زهراء(س)
چهارشنبه 7 اردیبهشت 1390

خطبه تاریخى‏ بانوى اسلام فاطمه زهراء(س)

   نوشته شده توسط: AMIR HASSAN SINAEE    نوع مطلب :ویزه نامه ایام فاطمیه ،

 

حماسه بزرگ‏

بعد از رحلت پیامبر اسلام طوفان عجیبى سراسر جهان اسلام را فرا گرفت، و كانون این طوفان مركز «خلافت» بود، سپس به هر چیز كه به نحوى با آن ارتباط پیدا مى‏كرد منتقل شد، از جمله حكم مصادره سرزمین «فدك» كه از سوى پیامبر اسلام(ص) به دخترش فاطمه(س) روى مصالح مهمى واگذار شده بود، از طرف نظام حاكم مصادره شد.

«فاطمه(س)» كه مى‏دید این تجاوز آشكار، توأم با نادیده گرفتن بسیارى از احكام اسلام در این رابطه، جامعه اسلامى را گرفتار یك انحراف شدید از تعالیم اسلام و سنت پیامبر (ص) و گرایش به برنامه‏هاى جاهلى مى‏كند، و از سوى دیگر مقدمه‏اى است براى خانه نشین كردن امیرمؤمنان على(ع) و محاصره اقتصادى یاران جانباز على‏(ع) به دفاع از حق خویش در مقابل غاصبان «فدك» پرداخت، و با تمام وجودش خواستار بازگشت این حق مغضوب شد، ولى نظام حاكم به بهانه حدیث مجعول «نحن معاش الانبیاء لانورث» «ما پیامبران ارثى از خود نمى گذاریم»! از اداى این حق سرباز مى‏زد.

بانوى اسلام(س) «سیدة نساء العالمین» برخاست و با جمعى از زنان بنى هاشم به مسجد آمد تا در برابر توده‏هاى مسلمان، و سران مهاجر و انصار گفتنیها را بگوید، و اتمام حجت كند، و بهانه‏هاى ادامه این غصب عجیب، و مصاده ظالمانه را، از دستگاه حكومت وقت بگیرد، و در ضمن، صفوف وفاداران به اسلام را از حامیان سیاستهاى تجاوزكارانه آشكار سازد.

او بى اعتنا به «جوسازى» خاصى كه در این زمینه شده بود، و پیامدهاى احتمالى این افشاگرى بزرگ، به برنامه خود ادامه داد، و به بهانه غصب «فدك» خطبه بسیار غرّائى در مسجد پیامبر(ص) در برابر مهاجرین ایراد نمود كه بسیارى از حقائق در آن افشا شد.

این خطبه، هشدار كوبنده‏اى بود براى آن‏ها كه كوشش داشتند خلافت پیامبر(ص) و حكومت اسلامى را از مسیر اصلى خود منحرف سازند، و زحمات بیست و سه ساله او را بر باد دهند.

«زنگ بیدار باشى بود» براى آن‏ها كه قلبشان به عشق اسلام مى‏طپید، و از آینده این آئین پاك بیمناك بودند.

«اخطار شدیدى بود» براى آن‏ها كه از گسترش حزب منافقین و نفوذ آن‏ها در دستگاه سیاسى بعد از رسول خدا(ص) بیخبر بودند، و جنب و جوشهاى مرموز آنان را نادیده مى‏گرفتند.

«فریاد درد آلودى بود» در حمایت از امیرمؤمنان على(ع) وصى و جانشین پیامبر اكرم(ص) كه گروهى از بازیگران سیاسى آیات قرآن و توصیه‏اى مؤكد «رسول اللّه» را درباره او نادیده گرفته بودند.

«احقاق حق مظلومانه‏اى بود» براى بیدار ساختن آن‏ها كه حقشان غصب مى‏شود و سكوت مسالمت‏آمیز را بر فریادهاى كوبنده و بیدارگر ترجیح مى‏دهند.

«تندر سهمگینى بود» كه پژواك آن همه جا پیچید، و آثار آن در همه اعصار و قرون باقى ماند.

«طوفان عجیبى بود» كه امواج شكننده‏اش ارواح خفته را - هر چند موقتاً - بیدار كرد، و راه حق را به آن‏ها نشان داد، و بالاخره «صاعقه مرگبارى بود» كه بر سر دشمنان اسلام فرود آمد و آن‏ها را سخت غافلگیر ساخت.

تحلیلهاى عمیق بانوى اسلام‏(س) در این خطبه بیانگر بینش دقیق او در پیچیده‏ترین مسائل مربوط به «توحید» و «مبدأ» و «معاد» است.

تفسیرى كه دخت گرامى پیامبر(ص) براى مسائل مهم عقیدتى و سیاسى و اجتماعى در این خطبه نموده، دلیل روشنى است بر این كه فاطمه‏(س) تعلق به زمان خاصى نداشته است.

حماسه‏هاى پرشورى كه در این خطبه از زبان گویاى فاطمه‏(س) تراوش كرده، نشان این است كه او بانوئى فداكار، مجاهد، مبارز، و رهبرى لایق براى مبارزین راه خدا و مجاهدان طریق حق است.

لحن گیراى بانوى اسلام‏(س) در این خطبه كه تا اعماق جان و روح انسان نفوذ مى‏كند بیانگر این واقعیت است كه او سخنورى بلیغ، و خطیبى نستوه، همتاى همسرش امیر مؤمنان على‏(ع) بود، به گونه‏اى كه این خطبه غرّا، خطبه‏هاى على(ع) را در نهج البلاغه تداعى مى‏كند، و دوش به دوش آن پیش مى‏رود، و نشان مى‏دهد كه دخترش زینب‏(س) این ارث را از پدر و مادر هر دو در اختیار گرفته بود كه با خطابه آتشینش در بازار كوفه، و مجلس یزید، لرزه بر اندام جنایتكاران بنى امیه افكند، و پایه‏هاى كاخ حكومت غاصبانه آن‏ها را متزلزل ساخت، و بذرهاى انقلاب را بر ضد این حكومت جبار و جائر در قلوب مردم كوفه و شام پاشید.

موشكافیهاى فاطمه‏(س) در این خطبه در زمینه فلسفه و اسرار احكام، و تحلیل تاریخ سیاسى اسلام، و مقایسه دوران جاهلیت عرب با زندگى آنهابعد از ظهور اسلام، درسهاى بزرگى به رهروان راه حق مى‏دهد، و آن‏ها را در مبارزاتشان تعلیم و آموزش مى‏بخشد.

و مهمتر از همه اینكه فاطمه‏(س) با این خطبه موضع خاندان پیامبر(ص) را در برابر رژیم حاكم روشن ساخت، و مبرا بودن ساحت مقدس اسلام از مظالمى كه به نام اسلام انجام مى‏گرفت، آشكار نمود، و اگر تنها فایده این خطابه بزرگ و پر محتوى همین بود، كافى بود!

در سال هفتم هجرت كه قلعه‏هاى خیبر یكى پس از دیگرى در برابر رزمندگان اسلام سقوط كرد و قدرت مركزى یهود درهم شكست ساكنان فدك از در صلح و تسلم در برابر پیامبر(ص) وارد شدند، نیمى از سرزمین و باغات خود را به پیامبر(ص) واگذار كردند و نیم دیگر آن را براى خود نگهداشتند.

پیامبر گرامى‏(ص) - طبق نقل بسیارى از مورخان و مفسران شیعه و اهل سنت - سرزمین فدك را در حیات خودش به دخترش فاطمه(س) بخشید ولى بعد از پیامبر(ص) غاصبان حكومت اسلامى كه وجود این قدرت اقتصادى را در دست همسر على(ع) مزاحم قدرت سیاسى خود مى‏دیدند و تصمیم گرفته بودد كه یاران على(ع) را از هر نظر منزوى كننند به بهانه‏هاى واهى آنرا به نفع بیت المال - و در حقیقت بنفع خود - مصادره كردند.

داستا «فدك» و حوادث گوناگونى كه در رابطه با آن در صدر اسلام و دورانهاى بعد واقع شد از دردناكترین و غم انگیرترین و عبرت‏انگیزترین فرازهاى تاریخ صدر اسلام است كه در فصل جداگانه در همین كتاب مورد بررسى قرار گرفته است.


Gabriella
پنجشنبه 16 آذر 1396 08:20 ب.ظ
I'm impressed, I have to admit. Rarely do I encounter a blog
that's both educative and interesting, and let me tell you, you have hit the nail
on the head. The problem is something that too few men and women are speaking intelligently about.
I'm very happy that I came across this during my search for
something relating to this.
What causes painful Achilles tendon?
یکشنبه 15 مرداد 1396 07:05 ب.ظ
These are genuinely great ideas in regarding blogging.
You have touched some pleasant factors here. Any way keep up wrinting.
http://ledahonts.blog.fc2.com/
یکشنبه 31 اردیبهشت 1396 10:29 ب.ظ
Your mode of telling the whole thing in this piece of writing is in fact
pleasant, every one be able to simply be aware of it, Thanks a lot.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر