تبلیغات
شناخت و معرفی اسلام - حضرت‌ آیت اللّه لطف‏اللّه صافى گلپایگانى
سه شنبه 2 فروردین 1390

حضرت‌ آیت اللّه لطف‏اللّه صافى گلپایگانى

   نوشته شده توسط: AMIR HASSAN SINAEE    نوع مطلب :علماء ،

تولد
آیة‌حضرت آیت اللّه العظمى آقاى حاج شیخ لطف‏اللّه صافى(مد ظله العالى)، فقیه، اسلام شناس و اندیشمند بزرگ معاصر، در سال 1337 هـ.ق، در شهر گلپایگان، قدم به صحنه هستى نهاد.

والدین‏
پدر او عالم عارف، مرحوم آیت اللّه آخوند ملا محمّد جواد صافى، (متولد 1287 هـ.ق) بود كه علاوه بر تخصّص، تحقیق، تألیف و تدریس در گرایش‏‏هاى مختلف علوم اسلامى مانند فقه، اصول، كلام، اخلاق، حدیث و ... ، در زمینه هنرهاى ارزشمندى چون شعر و خوشنویسى نیز سرآمد بود. زهد، تقوى، عشق به ولایت و فضیلت‏هاى علمى اخلاقى آن بزرگ مرد، از یك سو و مواضع قدرتمندانه او در سنگر امر به معروف و نهى از منكر و جبهه گیرى‏هاى صریحش در برابر افكار انحرافى، غیرمتدیّنان، ظالمان و جابران آن روزگار از سویى دیگر، هر قدر كه مردم گلپایگان را شیفته و مطیع محض او مى‏نمود، هیأت حاكمه، خوانین و زورگویان را در برابرش شكننده‏تر مى‏كرد؛ چنان كه آنها همیشه او را سدّ راه اعمال خلاف شرع و بدعت‏گذارى‏هاى خود دیده و تا زنده بود از غیرت دینى و خشم الهى او مى‏ترسیدند.

آفتاب عمر آن عالم جلیل القدر در افق عصر 27 رجب سال 1378 هـ.ق، مصادف با شب شهادت حضرت امام موسى كاظم، علیه السلام، غروب كرد.

مادر او بانوى فاضله، شاعره و عاشق اهل بیت، علیهم ‏السّلام، فاطمه خانم، دختر حضرت آیت اللّه آخوند ملا محمّد على، بود.

از ویژگى‏هاى بزرگ معنوى، اخلاقى، كه در وجود آن مرحومه، متبلور بود، مى‏توان به تعبد، اخلاص، تقوى، معرفت به حضرت حق، شجاعت، صراحت لهجه، شوهر دارى كم‏نظیر و اهتمام در تربیت كودكان، راز و نیاز خاشعانه و ذكر و دعا و نماز شب اشاره كرد.

تحصیلات‏
آیت اللّه العظمى صافى، در نوجوانى قدم به وادى علم و معنویت، حوزه، نهاد و میهمان صفاى حلقه‏هاى صمیمى درس و بحث و مَحرَم شور وصف‏ناپذیر مناجات نیمه شب پاكباختگان حوزه شد. ابتدا در گلپایگان، كتب پایه ادبیات عرب را نزد عالم جلیل القدر، مرحوم آخوند ملا ابوالقاسم مشهور به «قطب» آغاز كرد و ادامه مباحث ادبیات، كلام، تفسیر، حدیث، فقه و اصول را تا پایان سطح در همان‏جا پى گرفت و در این مدت حجم وسیع كتب مهم رشته‏هاى مذكور را نزد پدر بزرگوارش، حضرت آیت اللّه آخوند ملا محمّد جواد صافى آموخت. در سال 1360 هـ.ق، گلپایگان را با دنیایى از خاطره‏هاى شیرین دوران كودكى و نوجوانى و لذت حضور در كنار پدر و مادرى مهربان و دلسوز، كه اكنون از حسرت فراق او پریشان بودند، ترك كرد و رنج مشكلات هجرت به قم را پذیرا شد، تا با حضور در مجلس درس و بحث اساتید بزرگ حوزه علمیه قم به تكمیل تحصیلات و تحقیقات خود بپردازد.

ایشان چند سال بعد به نجف اشرف مشرف شد و در آن‏جا نیز از محضر مراجع عالیقدر آن حوزه، براى یك سال بهره‏مند گشت.

هوش و استعداد فوق‏العاده و تلاش و جدیّت در امر تحصیل او را مورد علاقه خاص اساتید بزرگ قم و نجف قرار داد. حضرت آیت اللّه العظمى صافى پس از آن مجدداً به قم بازگشتند و بیش از پانزده سال حلقه‏نشین مجلس درس و بحث و اخلاق و عرفان مرجع پرافتخار شیعه، حضرت آیت اللّه العظمى بروجردى و نیز یكى از مشاورین ویژه و برجسته و از اصحاب خاص استفتاء آن بزرگوار گشت و آن مرحوم، نظر به توانایى والاى علمى آیت اللّه العظمى صافى، پاسخگویى به سوالات مهم و حساسى از فقه و كلام شیعى و نیز نگارش كتاب ارزشمندى درباره مهدویّت را كه منتخب‏الاثر نام گرفت، به ایشان واگذار كردند.

از اساتید مهم آن بزرگوار در قم، مراجع تقلید، آیات عظام: سید محمّد تقى خوانسارى، حجّت، صدر، بروجردى و در نجف، آیات عظام: شیخ محمّد كاظم شیرازى، سید جمال‏الدین گلپایگانى و شیخ محمّد على كاظمى را مى‏توان نام برد.

ویژگیهاى آیت اللّه العظمى صافى‏
زهد، تقوى، اخلاص، قناعت، توكل، سعه صدر، صراحت لهجه و امر به معروف و نهى از منكر، از ویژگى‏هاى مهم روحى - اخلاقى این فقیه وارسته است.

وجودش، دریاى بى‏كرانه عشق به انوار مقدس ائمه معصومین، علیهم‏السّلام، است و هر پگاه بعد از نماز، در دعاى عهد، مى‏توان ترنّم تمنّاى دل شیداییش را در نغمه «العجل العجل یا مولاى یا صاحب الزمان» شنید و او را عصرهاى جمعه، میان خیل عاشقان مهدى (عج)، میهمان لحظه‏هاى پر معنویت مسجد جمكران، دید.

تدریس، تحقیق و تسلط در زمینه علوم متنوع اسلامى همچون فقه، اصول، كلام، حدیث، رجال و ... ، تألیف حدود هشتاد اثر ارزشمند و محققانه به زبان‏هاى فارسى و عربى كه بعضى از آنها به چند زبان دیگر نیز ترجمه شده، از ویژگى‏هاى علمى ایشان است.

برخوردارى از چنین موقعیت‏هاى والاى علمى، ایشان را در حوزه علمیه قم، در ردیف ممتازین قرار داد و بزرگانى چون آیات عظام: سید جمال‏الدین گلپایگانى، بروجردى، امام خمینى و سید محمد رضا گلپایگانى و بعضى دیگر، مقام بلند علمى - معنوى او را ارج نهادند؛ و آیت‏اللّه العظمى سید جمال‏الدین گلپایگانى در حدود 45 سال پیش، اجتهاد متین و اوج مقام فقهى آیت اللّه العظمى صافى را طى مكتوبى مهم، اعلام كرد.

ایشان، سالها از طرف مرحوم آیت اللّه العظمى بروجردى و پس از ارتحال آن بزرگوار، از معدود كسانى بود كه مسوولیت امتحان فضلاى حوزه در سطح عالى و درس خارج را داشته و شمارى از مجتهدان كنونى و مدرسین حوزه علمیه قم، نزد معظم‏له امتحان داده‏اند.

این فقیه گرانقدر، علاوه بر موارد مذكور، مطالعات گسترده‏اى در زمینه ادبیات و تاریخ اسلام و ایران داشته و ضمن آشنایى با قالب‏هاى گوناگون شعرى، در سرودن شعر نیز مهارت كامل دارند.

این مرجع فرزانه، حتى اكنون نیز با تمامى مشغله‏هاى موجود، اخبار و مسائل دنیا و بالخصوص جهان اسلام را هر روز با دقت تمام از طریق رسانه‏هاى گروهى دنبال كرده و بنا به اطلاعات وسیع تاریخى - سیاسى، از قدرت تحلیل بالایى در زمینه رویدادهاى منطقه‏اى، جهانى و دنیاى اسلام برخوردار است و مصداق واقعى «عالِم به زمان» مى‏باشد.

قبل از پیروزى انقلاب اسلامى، حضور در صحنه‏هاى مختلف مبارزه با رژیم ستم‏شاهى باعث حساسیت ساواك، نسبت به این فقیه آگاه گشت و بالاخره به توقیف یكى از كتب ایشان كه حاوى مطالبى در نقد فساد رژیم شاه بود، منجر شد. در همین حال نشر بعضى كتب مهم حضرت آیت اللّه العظمى صافى كه در دفاع از تشیع نگاشته بود نیز، در بعضى از كشورهاى عربى ممنوع شد و بدین صورت دولتمردان این كشورها همسو با برخى مزدوران قلم بدست استعمار، نتوانستند خشم خود را از نوشته‏هاى آگاهى بخش و بیدار كننده‏اش، پنهان نمایند.

با پیروزى انقلاب اسلامى ایران، ایشان در سال 1358 هـ.ش، به عنوان عضو مجلس خبرگان اوّل، انتخاب و در سال 1359 هـ.ش، از سوى حضرت امام خمینى (قدس سره) به عضویت شوراى نگهبان منصوب شد و هشت سال به عنوان دبیر شوراى نگهبان، منشأ خدمات ارزنده‏اى به نظام مقدس و مردم عزیز گشت، و در پاسدارى از حریم اسلام و قرآن، لحظه‏اى تردید به خود راه نداد.

حضرت آیت اللّه العظمى صافى، كه حداقل از دو دهه قبل، با وجود داشتن تمامى شرایط مرجعیت، كریمانه از آن گذشته بود، با ارتحال حضرت آیت اللّه العظمى گلپایگانى، قدس سره، در آذر ماه 1372 هـ.ش، بنا به تقاضاهاى مكرّر و اصرار پى در پى علما و مردم، بالاخره تصدى مرجعیت را پذیرفت و اكنون به عنوان یكى از مراجع عمده، و اركان اصلى حوزه علمیه قم، به شمار مى‏رود.

كتابها‌

(آثار فارسی)

1 . راه اصلاح یا امر به معروف و نهی از منكر
2 .‌ سفرنامه حج
3 .‌ نیایش در عرفات
4 .‌ حدیث بیداری (مجموعه پیام‌ها)
5 . شهید آگاه
6 . پرتوی از عظمت امام حسین علیه السلام
7. با عاشوراییان
8. بزم حضور(دفتر شعر رضوی)
9. نغمه مشتاقان(دفتر شعر)
10. آفتاب مشرقین(دفتر شعر عاشورایی)
11. صحیفة المؤمن (دفتر شعر)
12 . سبط المصطفی (دفتر شعر)
13 .‌ دیوان اشعار
14 . در آرزوی وصال (دفتر سروده‌های امام زمانی)
15 . پاسخی به كتاب «عقیده مهدویت در شیعه امامیه»
16 .‌ نوید امن و امان
17 .‌ پاسخ ده پرسش
18 .‌ اصالت مهدویت
19 .‌ تجلی توحید در نظام امامت
20 . نظام امامت و رهبری
21 . ولایت تكوینی و ولایت تشریعی
22 . پیرامون معرفت امام
23 .‌ عقیده نجات بخش
24 .‌ به سوی دولت كریمه
25 .‌ باورداشت مهدویت
26 . انتظار عامل مقاومت و حركت
27 .‌ فروغ ولایت در دعای ندبه
28 . معرفت حجت خدا
29 . ‌گفتمان مهدویت
30 .‌  وابستگی جهان به امام زمان
31 . امامت و مهدویت
32 . رساله توضیح المسائل
33 . مناسك حج
34 . مناسك عمره مفرده
35 . منتخب توضیح المسائل
36 . هزار سؤال پیرامون حج
37 . مجموعه استفتائات قضایی
38 . استفتائات پزشكی
39 .‌ جامع الاحكام ج 1و 2
40.پاسخ کوتاه به 300 پرسش از احکام
41 . ‌ یکصد و ده پرسش و پاسخ اینترنتی
42 .‌ احكام نوجوانان
43 . با جوانان
44 . معارف دین (مجموعة پرسش‌هاو پاسخ‌های اعتقادی)
45 .‌ سیرحوزه‌های علمی شیعه
46 . ماه مبارک رمضان مکتب عالی تربیت و اخلاق
47 .‌ رمضان در تاریخ "حوادث تاریخی"
48 .‌ الهیات در نهج‌البلاغه
49 .‌ نگرشی بر فلسفه و عرفان
50 . به سوی آفریدگار
51 .‌ عرض دین
52. ندای اسلام از اروپا
53 .‌ زندگی بوداسف
54 .‌ جابر بن حیّان
55 .‌ رساله‌ای در احكام ثانویه
56 . تفسیر آیه فطرت
57 . پیرامون روز تاریخی غدیر
58 . اعتبار قصد قربت در وقف
59. زندگینامه آیت الله آخوند ملا محمد جواد صافی
60. مقالات کلامی
61. شب پرگان و آفتاب
62. داوری میان شیخ صدوق و شیخ مفید رحمت الله علیهما

 (آثار عربی )

1 . هدایة العباد ج 1 و  2
2 . منتخب الاثر ج 1 و 2 و 3
3 .‌ فقه الحج ج 1 و 2 و 3
4 . المباحث الاصولیه
5 . امان الامّة من الضلال والاختلاف
6 .‌ العقیدة بالمهدیة
7. ارث الزوجة
8 .‌ حكم نكول المدعی علیه عن الیمین
9 . التعزیر (احكامه و ملحقاته)
10 . احادیث الائمة الاثنی عشر، اسنادها و الفاظها
11 . الاحكام الشرعیة ثابتة لاتتغیّر
12 . مع الشیخ جاد الحق فی ارث العصبة (مسألة التعصیب)
13 . ایران، تسمع فتجیب
14 .‌ حدیث افتراق المسلمین علی ثلاث و سبعین فرقة
15 . القرآن مصون عن التحریف
16 .‌ من لهذا العالم
17 . جلاء البصر لمن یتولی الائمة الاثنی عشر
18 . رسالة فی تفسیر آیة التطهیر
19 .‌ رسالة حول عصمة الانبیاء والائمة
20 . ضرورة وجود الحكومة او ولایة الفقهاء فی عصر الغیبة (الخمس و ولایة الفقیه)
21 . بحث حول الاستسقام بالازلام (مشروعیة الاستخارة)
22 . بین العلمین،‌ الشیخ الصدوق والشیخ المفید
23. رسالة فی الشهرة
24 . رسالة فی البداء
25 . النقود اللطیفة علی الكتاب المسمی بالاخبار الدخیلة
26. مناسك الحج
27 . رسالة فی معاملات المستحدثه
28 . احادیث الفضایل
29 . حول دیات ظریف ابن ناصح
30 . رسائل فقهیة
31 . تعلیقات علی الكفایة
32 . حواشی علی العروة ‌الوثقی
33. مقدّمه مفصلّة علی «مقتضب الاثر» و «مكیال المكارم» و «منتقی الجمان»
34. مع الخطیب فی خطوطه العریضة
35 . صوت الحق و دعوة الصدق
36 . لمحات فی كتاب و الحدیث والمذهب
37 . تفسیر آیة الانذار
38 . البكاء‌ علی الامام الحسین(علیه السلام)
39 . اوقات الصلوات
40. الی هدی كتاب الله
41 .‌ رد اکذوبة خطبة الامام علی الزهرا (علیهما السلام)
42 .‌ التداعی فی مال من دون بینة ولا ید
43. فی المال المعیّن المشتبه ملکیته
44. قبس من مناقب امیرالمؤمنین ، علیه السلام ، مئة عشر حدیث من کتب عامة
45. تعلیقات علی رسالة الجبر و القدر
46. رسالة مختصرة فی حکم الاقل و الاکثر فی الشبهة الحکمیة
47. تجلی التوحید فی نظام الامامة
48. انوار الولایة مناقشة للشبهات امثارة حول دعاء الندبه.


evil bane rise ravens hack
جمعه 4 اسفند 1396 07:24 ب.ظ
این قابل توجه است که به بازدید از این سایت و خواندن نظرات همه دوستان
در مورد این پست، در حالی که من نیز علاقه مند به آشنایی است.
Horacio
پنجشنبه 16 آذر 1396 08:13 ب.ظ
Asking questions are in fact fastidious thing if you are not understanding anything fully, except this article offers good understanding yet.
http://landryuisyihywgd.over-blog.com/2015/06/hammer-toe-treatment-physical-therapy.html
سه شنبه 2 خرداد 1396 08:14 ق.ظ
It's remarkable to pay a quick visit this web site and reading the views of all mates
concerning this paragraph, while I am also zealous of getting familiarity.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر