تبلیغات
شناخت و معرفی اسلام - منتخبی از استفتائات از مراجع عظام‏
شنبه 28 اسفند 1389

منتخبی از استفتائات از مراجع عظام‏

   نوشته شده توسط: AMIR HASSAN SINAEE    نوع مطلب :سوالات ،

در این صفحه منتخبی از استفتائات از مراجع عظام جمع آوری گردیده است كه بیشتر مربوط به زندگی مسلمانان در جوامع و كشورهای غیر مسلمان است .

استفتائات از حضرت آیت الله العظمی خامنه‏ای

س: گوش دادن به آواز زنان در صورتى كه از لحاظ شعر و موسیقى لهو و لغو نباشد چه حكمى دارد؟
ج) اگر آواز زنان بگونه‌اى باشد كه مهیج شهوت گردد و یا گوش دادن به آن موجب ترتب مفاسد باشد جایز نیست گوش كند.

س:در كتاب شریف اصول كافى در حدیثى از حضرت امام صادق (علیه السلام) آمده است: جواب دادن به نامه واجب است مانند جواب سلام (رد جواب الكتاب واجب كوجوب رد السلام). بر اساس این حدیث، آیا دادن جواب نامه واجب است؟
ج) احتیاط در جواب دادن است.

س: من دانشجوى دانشگاه كشمیر هستم. در اینجا سالانه همایشى برگزار مى‌شود كه دانشجویان به این مناسبت، برنامه‌هاى فرهنگى مثل آواز، مسابقه، غزل و ... را به گونه‌اى هماهنگ و سازگار ارائه مى‌كنند من هم مى‌خواهم در این همایش غزل ارائه كنم. آیا این تصمیم من درست است. لطفاً نظرتان را براى چنین برنامه‌هایى بفرمایید.
ج) غزل خوانى و آواز فى نفسه اشكال ندارد ولى چنانچه كیفیت خواندن آواز و غزل به صورتى است كه همراه با ترجیع و طرب همراه بوده و مناسبِ مجالس لهو و گناه باشد، جایز نیست و نیز موسیقى‌اى كه همراه با آواز و غزل خوانى نواخته مى‌شود چنانچه به گونه‌اى است كه متناسب با مجالس لهو و عیش و نوش است، جایز نیست

س: نظر حضرتعالى راجع به شکستن قفل سى‌دى یا کپى رایت که الان بعضى‌ها دست به چنین کارى مى‌زنند چیست و حكم خرید چنین سى‌دى‌هایى براى مردم چیست؟
ج) لازم است كه در نسخه بردارى و تكثیر سى‌دى حقوق صاحبانش از طریق كسب اجازه از آنان رعایت شود و خرید آن خالى از اشكال نیست و رعایت مقررات و قوانین مربوط به آن لازم مى‌باشد

س: شرکت در کلاسهاى ورزشى که در آنها موسیقى پخش مى‌شود چه حکمى دارد اگر از هدفن استفاده کنیم به نحوى که موسیقى را نشنویم یا به طور ضعیف بشنویم چطور؟
ج) اگر موسیقى مطرب لهوى نباشد مانعى ندارد و تشخیص آن به عهده خود مکلّف است.

س: اگر شخصى (الف) در مورد شخص دیگرى (ب) مطالب بد و غیر واقعی را در جمع مثلاً در ایمیلهاى مشترک بیان کند و او را بى‌اعتبار کند، فرد الف چطور مى‌تواند اشتباه خود را جبران نمود و حق ب را به طور کامل به جا آورد؟ آیا الف باید براى همه آنهایى که ایمیل توهین به شخص ب را دریافت کرده‌اند ایمیل فرستاده و رفع توهین کند؟ اگر الف این کار را نکرد و ب هم مصرّ باشد که وى در جمع عذرخواهى کند، آیا در این حال الف بخشیده مى‌شود حتى اگر ب مصرّ باشد که وى در جلوى همه افرادى که شاهد توهین بوده‌اند عذرخواهى نماید؟ 
ج) باید گفته‌هاى خود را به هر کس که رسانده تکذیب کند و از شخصى که به او اهانت کرده تحصیل رضایت نماید.

س: اگر كسى در زندگى اشتباه كند، آیا خدا او را مى‌بخشد یا باید ناامید شد؟
ج) توبه حقیقى و جدى به پیشگاه خداوند غفار، موجب بخشیده شدن گناه (اگرچه كبیره باشد) مى‌شود و ناامید شدن از حضرت حق، خود گناه است ولى باید توجه داشت كه اگر حق الناس در میان است، باید پرداخت شود و نیز چنانچه حق الله از قبیل قضاى نماز یا روزه بر عهده شخص است باید جبران شود.

س1: آیا رأى دادن در انتخابات ملى در كشور كافر جایز است؟
س2: اگر جایز است، آیا مى‌توان به كاندیدایى رأى داد كه مسلمانان در برخى از موضوعات (مثلاً عقب نشینى از عراق) او را پشتیبانى و تأیید مى‌كنند و نه به شخص دیگرى؟

ج1و2) رأى دادن به كاندیداهاى مجالس ملّى براى تصدّى امور اجتماعى و سیاسىِ مشروع، مانع ندارد و فرقى در این باره بین كاندیداى مسلمان و غیر مسلمان نیست.

س: فرق بین اسراف و تبذیر چیست؟
ج) برخى گفته‌اند: تبذیر، خرج کردن در موردى است که سزاوار نیست و اسراف، زیاده روى در صَرف در موردى است که سزاوار مى‌باشد، به هر حال هر دو شرعاً حرام هستند.

س: آیا خرید گوشت حلال محدود به فروشگاههاى مسلمانان مى‌‌شود یا اینكه مى‌توان از فروشگاههاى عمومى دیگر كه در آنها گوشتهایى با برچسب,حلال,یافت مى‌شود نیز خرید كرد؟
ج) اگر از بازار غیر مسلمین خریدارى مى‌‌شود در صورتى که احراز کنید به نحو صحیح شرعى تذکیه شده است، خوردن آن حلال است.

س: در کتابهاى روانشناسى بسیار از اثرات تلقین در مورد تغییر اخلاق امده است مثلاً گفته شده تکرار عباراتى چون من منظم هستم یا من شجاع هستم یا غیره در خلا ذهنى همراه با ریلاکسیشن یا بدون ان و یا با استفاده از تصوارت مثبت مى‌توان اینده‌اى را ترسیم کرد که به آن مى‌شود رسید. که این تکرر در توجه به این تصاویر در ضمیر ناخوداگاه تاثیر مى‌پذیرد و سبب بروز آن مى‌شود و مى‌تواند در این مسیر به انسان کمک کند. مى‌خواهم بدانم نظر اسلام در این مورد چیست. آیا این دروغ به خود نیست از لحاظ شرعى مانعى دارد؟ آیا در احادیث به چنین چیزى اشاره شده است؟
ج) تلقین‌هاى مذكور در طریق رسیدن به مقاصد مشروع، مانع ندارد، ولى در اسلام بر چیزى بالاتر از این تأكید شده و آن توكّل بر خدا همراه با اعتماد به نفس و عزم و اراده بر انجام كارهاى صالح است.

س: آیا مى‌توان براى پیوند اعضا از اعضاى حیوانات چه حرام گوشت چه حلال گوشت و چه نجس العین براى انسان استفاده کرد لطفاً نظرتان را در این مورد بفرمایید.
ج) مانع ندارد ولى نماز خواندن با آن اشکال دارد مگر اینکه از قبیل چیزهایى باشد که داراى حیات است که با پیوند آن به بدن انسان حیات پیدا کند و جزو بدن انسان گردد. و در حکم مذکور تفاوتى میان انواع حیوانات، حتى نجس‌العین نیست.

س: شخصى نذر مى‌كند در ده روز هر روز 100 صلوات بفرستد. اگر مراد خاصى از روز در نذرش معین نكرده باشد آیا روز تا ساعت 12 شب است؟ و اگر در یكى از روزها بعد از ساعت 12 شب یادش بیاید و صلوات‌ها را بفرستد انجام نذرش درست است؟
ج) در فرض عدم تعیین، چنانچه در خلال 24 ساعت انجام دهد، کافى است و چنانچه در نذر، صیغه مخصوص را نخوانده است، ترک آن عمل نیز مانعى ندارد، ضمن آنکه انجام آن پس از وقت مذکور نیز صحیح خواهد بود.

س: من در آمریكا زندگى مى‌كنم و بسیارى از پنیرهایى كه در اینجا وجود دارد، داراى تركیب «رِنِت» (نوعى مایه پنیر) مى‌باشد و من مى‌خواستم بدانم كه آیا خوردن این پنیرها حرام است یا خیر، زیرا این ماده از لایه داخل معده حیوانات بدست مى‌آید.
ج) پنیر مایه اگر از حیوان مرده گرفته شود و یا از حیوان نجس العین باشد و یا در خارج با تماس با نجس متنجس شود، خوردن پنیرى كه با چنین پنیر مایه‌اى درست شده، جایز نیست.

س: عموى من بیمارى سختى به همراه درد كشنده و غیر قابل تحمل دارد كه مربوط به مسائل مغزى و حملات قلبى است. بیمارى او در حد مرگ و كشنده است. دكتر وى توصیه كرده براى آرامش روزى دوبار «ویسكى*» با چاى بخورد. كه باعث تخفیف درد مى‌شود. وى مى‌خواهد بداند آیا در این شرایط جایز است و اگر نه آیا در شرایطى كه درد كشنده او را كاهش مى‌دهد باز هم جایز نیست.
ج) استفاده از هرگونه خوردنى یا نوشیدنىِ حرام، شرعاً جایز نیست مگر در موارد ضرورت علاج آن هم فقط به مقدار ضرورت، ولكن در روایات آمده است كه: خداوند منان شفا را در خمر قرار نداده است.

س: شركت‌هاى غذایى و محصولات در آمریکا، گاهى از تركیبات حیوانى و گاه از ترکیبات گیاهى استفاده مى‌كنند، لذا نمى‌توانند بگویند در كدام محصول هنگام تولید از تركیب گیاهى استفاده شده و کدام از حیوانى، ما هم صددرصد نمى‌دانیم كدام حلال و كدام حرام است، آیا به خاطر این ندانستن، خوردن این محصولات حلال است؟ و آیا باید آن را پاك و طاهر و حلال لحاظ كرد؟
ج) شركتهاى سازنده اغذیه و خوردنى‌ها اگر احیاناً از اجزاى حیوان نجس العین و یا حیوان قابل تذكیه‌‌اى كه تذكیه شرعى نشده است، استفاده مى‌كنند و از همان دستگاه ساخت اغذیه براى ساخت اغذیه با تركیبات نباتى هم استفاده مى‌كنند، خرید و مصرف اغذیه ساخت چنین شركتهایى جایز نیست، ولى اگر اغذیه با تركیبات نباتى را با دستگاههاى دیگرى تولید مى‌كنند و یا نمى‌دانید كه اگر اغذیه داراى تركیبات حیوانى باشد از حیوان نجس و حرام یا از حیوان پاك و حلال است، در این صورت استفاده از اغذیه آن شركت‌ها مانع ندارد.

س) آیا در كشور اسلامى كه اكثریت جمعیت آن مسلمان هستند، نیازى به تحقیق و سؤال در مورد گوشت است یا شخص مى‌تواند در هر جایى گوشت بخورد؟
ج) اگر از بازار مسلمین تهیه شود محكوم به حلیت است و فحص لازم نیست.

س: آیا رب خرما حرام و نجس است یا نه؟
ج) پاک و حلال است مگر آنکه مست کننده باشد.

س: من در کشور برزیل دانشجو هستم متأسفانه به دلیل اینکه در استانى که من زندگى مى‌‌کنم گوشت ذبح اسلامى وجود ندارد بعلاوه در صورت وجود گوشت با ذبح اسلامى در دیگر استانهاست که امکان رفتن به استان دیگر براى بنده مقدور نیست با توجه به اینکه من باید چهار سال در اینجا به تحصیل ادامه بدهم لذا نخوردن گوشت مرغ و گوسفند و گاو به مدت چهار سال ممکن است سبب پیدا شدن عوارضى در من شود لذا خواهشمندم تکلیف شرعى اینجانب را بیان فرمایید؟
ج) تا به حد ضرورت و حرج نرسیده استفاده از گوشت ذبح غیراسلامى جایز نیست و چنانچه خودتان هم نتوانید اقدام به ذبح کنید و از گوشت ماهى فلس‌‌دار یا میگو که زنده از آب صید مى‌شوند نیز امکان استفاده نباشد، آنگاه مثل سایر موارد اضطرار است که باید به قدر رفع اضطرار و نه بیشتر، اکتفا کنید.

س: آشامیدن نوشیدنى‌هایى که به نام ماء الشعیر وجود دارد، چه حکمى دارد؟
ج) ماء الشعیر طبّى پاک است و خوردن آن اشكال ندارد، و با آب جو (فقاع) كه حرام است فرق دارد.

س: اگر همسر حجاب را رعایت نکند آیا باید شوهر، او را با دعوا و درگیرى به رعایت حجاب وادار کند؟
ج) در رعایت حجاب واجب و انجام سایر تکالیف شرعیه، شوهر حق دعوى و درگیرى و کتک کارى ندارد، و فقط مجاز است با ملایمت، امر به معروف و نهى از منکر زبانى نماید. 

س: آیا زنان پیر باید رعایت حجاب كنند؟
ج) بلى واجب است.

س: آیا براى زن مسلمان تحصیل در دانشكده مختلط در غرب على‌رغم وضع بد اخلاقى و رفتار ناهنجار دختران و پسران دانشجوى آنجا، جایز است؟
ج) با مراعات وظایف شرعى از (جمله حجاب) فى نفسه اشكال ندارد.

س: آیا رنگ كردن مو و بعد دوباره به حالت اول برگرداندن حرام است؟
ج) رنگ كردن مو و برگرداندن آن به حالت اول فى نفسه اشكال ندارد.

س: دختران باكره قبل از ازدواج تا چه میزان مى‌توانند آرایش كنند؟ مثلاً آیا جایز به گرفتن موهاى صورت و یا گرفتن ابرو هستند؟
ج) فى نفسه مانع ندارد ولى اگر بر این کار مفسده‌اى مترتب شود و یا در معرض دید نامحرم باشند، جایز نیست.

س: آیا دست دادن یا تماس بدنى با اهل کتاب حرام است؟
ج) دست دادن و تماس بدنى مرد با زن نامحرم حرام است اگرچه از اهل کتاب باشد، و دست دادن مرد مسلمان با مردى دیگر هر چند که از اهل کتاب است مانع ندارد.

س: حكم حضرتعالى درباره تاتو كردن ابرو براى زنان چیست؟
ج) مانع ندارد، و اگر در نظر عرف زینت محسوب مى‌شود باید از نامحرم بپوشانند.

س: اگر ما كسى را كه به حجابش توجه ندارد به پارك ببریم گناه او گردن ماهم هست؟
ج) با علم به اینکه در معرض دید نامحرم قرار مى‌گیرد چنین کارى انجام دهید، گناهکار محسوب مى‌شوید. 


استفتائات از حضرت آیت الله  العظمی سیستانی

نظر حضرتعالی در مورد اوراق ارمغان بهزیستی و خرید آنان و اینکه آیا شخصی که از این طریق برنده جایزه شده آیا می تواند متصرف آن بشود را خواستارم.
خرید و فروش آن جایز نیست ولی می تواند پول را برای شرکت در طرحهای گفته شده بدهد و اگر جایزه یاد شده از طرف دولت باشد بعد از صدقه دادن نصف آن، مابقی را برای خود بردارد.‏

یكی از مسلمانان بلیط بخت آزمایی خریده و برنده شده است و قرار گذاشته است كه قسمتی از آن را اگر به دستش رسیده در راه خیر به مصرف برساند ایا آن خیریه چنان مالی را می تواند بگیرد و آن را در مصالح مسلمین خرج كند؟ و اگر چنین تصمیمی را پیش از خرید بلیط داشته باشد، مسئله فرق می كند؟
اگر آن مال و پول به اشخاصی بر می گردد كه اموالش محترم نیست تصرف در چنان مال و پولی جایز می باشد.‏

آیا یك مسلمان بالغ می تواند بچه ای را وادارد كه بلیط بخت آزمایی بخرد و به او بدهد؟ و یا یك شخص كتابی (یهود، نصاری و غیره) را به چنین كاری وادار كند و قصدش آن باشد كه برنده شود؟
حرمت خرید بلیط بخت آزمایی با این كارها بر طرف نمی شود و وكیل كردن همانند خرید و اقدام مستقیم است.‏

فرمودید خرید بلیط بخت آزمایی به قصد كمك به یك موسسه خیریه و بدون نیت برنده شدن و دستیابی به جایزه، اشكال ندارد اگر یك مسلمان با قسمتی از بهای بلیط چنین نیتی كند و با قسمتی دیگر قصد برنده شدن نماید آیا خرید بلیط بخت آزمایی به این شكل چطور است؟
جایز نیست.

آیااحضار روح حرام است ؟ و اگر شرایطی دارد لطفا ذکر نمایید ؟
اگر در احضار روح شخص احضار شده اذیت بشود و او هم از کسانی است که ایذاء او حرام است احضار جایز نیست . ‏

آیا پوشاندن صورت آرایش کرده در صورتی که آرایش صورت مشخص نبوده و حالت طبیعی صورت را داشته باشد لازم است؟
اگر زینت شمرده نشود پوشاندن آن لازم نیست.‏

الکل سفیدی که از داروخانه ها جهت ضد عفونی و پاک کنندگی تهیه می شود نجس می باشد؟
پاک است‎.

الكل در تركیب بیشتر عقاقیر و دواها وجود دارد آیا آنها را می توان خورد و آیا آنها پاكند؟
آنها پاكند و چون الكل موجود در آنها، بسیار اندک است خوردن آنها هم جایز می باشد‎.

آیا استفاده از ادکلن خارجی که الکل دارد اشکال دارد؟
اشکال ندارد‎.

استفاده از داروهایی که در آنها مقداری الکل مخلوط شده است (مثلا %10) جایز است ؟
اشکال ندارد‎ .

آیا مصرف لوازم ارایشی وعطرهای که الکل دارند اشکال دارد مصرف محلولهای موضعی که برای پوست تجویز می شود والکل دارد چطور ؟‎
اشکال ندارد‎.

من مجبور به استفاده از الکل سفید 96 درجه هستم آیا این الکل نجس است ؟
پاک است‎ .

عطر هایی که دارای الکل اتیلیک هستند پاک هستند یاخیر ؟
پاک است‎ .

آیا استعمال عطر و ادکلن برای مردان و حضور در جامعه از جمله ما بین زنان جایزاست ؟
جایز است‎ .‎


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر